Tietoa vanteista

Apua vanteiden valintaan

Vanteiden tilaaminen netistä on helppoa ja edullista. Ennen tilaamista sinun tulee kuitenkin tietää muutama asia autostasi ja vanteiden sopivuudesta. Vannekoon voit tarkistaa vanhoista vanteistasi. Tältä sivulta löydät paljon tietoa vanteista ja netistä löytyy myös muita palveluita, joissa voit tarkistaa sopivuuden ajoneuvoosi.

Me autamme mielellämme vanteiden valinnassa ja sopivuuden tarkistamisessa. Etenkin jos olet muuttamassa vannekokoa, olisi hyvä tarkistaa vanteiden sopivuus ja uusi sopiva rengaskoko. Ota yhteyttä meihin tästä tai sivun alareunasta löytyvällä lomakkeella, kerro ajoneuvosi rekisteritunnus tai merkki ja malli, vuosimalli ja moottorin koko. Teemme tarjouksen valitsemistanne vanteista tai ehdotamme toiveidenne mukaisia vaihtoehtoja. Kerro kuitenkin hieman toiveistasi vanteiden ulkonäön suhteen, jotta osaamme valita sinua miellyttäviä vanteita.

Jättäkää tilatessanne ajoneuvon rekisteritunnus tai ajoneuvon merkki- ja mallitiedot lomakkeella kohtaan “Lisätietoja”. Varmistamme, että saatte oikeat sovitteet ja pultit vanteidenne mukana. Lähes kaikissa vanteissa tulee pultit mukana, mutta jos näin ei ole, niin yleisesti ajoneuvon omat pultit sopivat vanteiden kiinnittämiseen.

 

Tietoa vanteista

 


↑ Takaisin ylävalikkoon

 

Pulttijako

Pulttijako, esimerkiksi 5 x 100, tarkoittaa pyöränpulttien määrää ja niiden keskikohdan kautta kulkevan ympyrän halkaisijaa millimetreissä.

Pulttijako. Tietoa vanteista.

Alla olevan taulukon avulla voit mitata auton pulttikehän, eli PCD:n(pitch circle diameter) halkaisijan. Katso soveltuvuustaulukosta oman auton pulttijako ja ET-luku.

4-reikäinen vanne

A) Pulttijako. Pulttikehän halkaisija B) Vierekkäisten reikien väli
98,0 mm 69,3 mm
100,0 mm 70,7 mm
108,0 mm 76,4 mm
110,0 mm 77,8 mm
114,3 mm 80,8 mm

5-reikäinen vanne

A) Pulttijako. Pulttikehän halkaisija B) Vierekkäisten reikien väli
98,0 mm 57,6 mm
100,0 mm 58,8 mm
108,0 mm 63,5 mm
110,0 mm 64,4 mm
112,0 mm 65,8 mm
114,3 mm 67,2 mm
120,0 mm 70,5 mm
127,0 mm 74,0 mm

6- ja 8-pulttiset muutetaan samalla tavalla kuin 4-pulttiset.


↑ Takaisin ylävalikkoon

ET

ET, toiselta nimeltään offset tarkoittaa pyörän keskiviivan ja pyörän navan välistä etäisyyttä millimetreissä.
Jos ET luku on miinusmerkkinen vanteen pulttiryhmä siirtyy sisäänpäin ja tuo siis käytännössä vannetta renkaineen ulospäin. Positiivinen ET taas tuo pulttiryhmää vanteen ulkopintaan päin, eli paikallaan ollessaan vanne renkaineen on sisempänä. Jos siis valitset vanteen jossa on pienempi ET kuin alkuperäisessä vanteessa, pyörä ei välttämättä mahdu enää pyöränkoteloon. Jos taas valitset suuremman ET:n pyörä voi mennä liian sisälle ja hangata esimerkiksi iskunvaimentimeen tai jarruosiin. Jos et ole varma mitä olet tekemässä niin parasta valita alkuperäisvannetta vastaava et tai mahdollisimman lähelle sitä. +-10 mm ei yleensä haittaa mitään.

Jos autoon halutaan tarkoituksella hankkia eri et:llä olevat vanteet, ostetaan yleensä pienemmällä et:llä olevat eli levittävät vanteet. Autoon saadaan näin lisää ulkonäköä pyörien tullessa ulospäin lähemmäs lokasuojan kaaren reunaa. Huomioi että et-luvun pienentäminen kasvattaa auton raideleveyttä. Lain mukaan raideväli saa kasvaa 30mm.

Tietoa vanteista.ET.

Keskireikä

Keskireiän halkaisija on myös syytä huomioida vannekaupoilla. Liian pienellä reiällä varustettu vanne ei luonnollisesti käy paikalleen. Liian suuri keskireikäinen vanne taas voidaan joissain tapauksissa saada sopimaan käyttämällä vannevalmistajan hyväksymiä tukiholkkeja.
Myös keskireiän koko on ilmoitettu millimetreinä.

Vanteen halkaisija

Vanteen halkaisija tarkoittaa luonnollisesti vanteen halkaisijaa, tällä kertaa tuumissa.
Auto täytyy muutoskatsastaa, jos vanteen halkaisija muuttuu yli tuuman rekisteriotteessa olevasta halkaisijasta.

Tilatessasi vanteet jätä aina rekisterinumerosi tai autosi merkki, malli, vuosimalli ja moottorin tiedot.

Tarkistamme, että valitsemasi vanne on ajoneuvoosi sopiva ja saat tarvittavat soviterenkaat ja pultit vanteiden mukana.

Talvikäyttöön on hyvä valita sellainen vanne jossa on merkintä “talvikäyttöön”..

Tarvitsetko apua vanteiden valintaan? Älä epäröi kysyä.  asiakaspalvelu@rengastema.fi

 

↑ Takaisin ylävalikkoon


Vanteen leveys ja rengaskoko

Vanteen leveys Renkaan leveys vähintään Suositellut rengasleveydet Renkaan leveys enintään
5 155 165 tai 175 185
5.5 165 175 tai 185 195
6 175 185 tai 195 205
6.5 185 195 tai 205 215
7 195 205 tai 215 225
7.5 205 215 tai 225 235
8 215 225 tai 235 245
8.5 225 235 tai 245 255
9 235 245 tai 255 265
9.5 245 255 tai 265 275
10 255 265 tai 275 285
10.5 265 275 tai 285 295
11 275 285 tai 295 305
11.5 285 295 tai 305 315
12 295 305 tai 315 325
12.5 305 315 tai 325 335

↑ Takaisin ylävalikkoon

Vannemerkinnät

VANNEMERKINNÄT: KOOT, REUNAN PROFIILI JA TURVAOLAKE.

Aiheeseen perehtymättömille vanteiden merkinnät ovat siansaksaa. Vanteisiin kaiverretut merkinnät ilmaistaan numeroilla ja kirjaimilla.

Esim. 6J x 15 H2 ET43
Muistutuksena:

  • 6: vanteen leveys tuumina (1 tuuma = 25.4 mm)
  • 15: vanteen halkaisija tuumina
  • ET43: vanteen ET

MITÄ TARKOITTAA VANTEEN LEVEYDEN PERÄSSÄ OLEVA KIRJAIN J?

J merkkaa vanteen reunan profiilia. J on yleisin profiili, mutta niitä on monia. Ne on listattu alla olevassa taulukossa:

Merkintä Käyttö
A Polkupyörät, moottoripyörät, skootterit, keskiraskas ja raskas kalusto, haarukkanosturit.
B Henkilöautot (vanteen halkaisija: 6 tuumaa)

Huomio! On kiellettyä asentaa reunaprofiilin J kanssa yhteensopivia renkaita vanteelle, jonka reunan profiili on B !

D Polkupyörät, moottoripyörät, keskiraskas ja raskas kalusto, haarukkanosturit.
E Raskas ja keskiraskas kalusto
F Raskas kalusto
G,H Raskas kalusto
J Henkilöautot
JJ 4×4
P,K Vanhat autot kuten Jaguar ja todella vanhat Bentleyt
S,T,V,W Pakettiautot

On ehdottoman tärkeää noudattaa ajoneuvon ja renkaiden vaatimaa vanteen reunan profiilia.

On kiellettyä asentaa rengas vanteelle, jonka reunan profiili ei ole yhteensopiva.

MITÄ TARKOITTAA MERKINTÄ H2 ?

Tässä on kyse vanteen turvaolakkeesta. Merkintä löytyy yleensä vanteeseen kaiverretun kirjain/numerosarjan lopusta. Se merkkaa itse asiassa vanteen jäykkyyttä. Turvaolakkeita on erilaisia.

Vanteiden profiili. Vanteiden merkinnät.
↑ Takaisin ylävalikkoon


Vanteiden paino

VANTEIDEN PAINON VAIKUTUS

Onko vanteiden ja auton korin painolla sama vaikutus ajoneuvon suorituskykyyn? Toisin sanoen vastaako 5 kg lisäys ajoneuvon renkaissa 5 kg lisäystä korissa? Ei, silllä rengas (kumi+vanteet) on jousittamatonta massaa, joka on kahden voiman vaikutuksen alaista:

  • Liike-energia, koska rengas etenee.
  • Pyörimisenergia, koska se pyörii.

Jousittamaton massa on se ajoneuvon elementti, joka seuraa tien pinnanmuotoja. 1 kg jousittamatonta massaa vastaa useita kiloja jousitettua massaa.

Suorituskyvyn optimoimiseksi kesällä, on olennaista vähentää auton vapaata massaa kiihdytyksen, jarrutuksen, tietuntuman ja ajomukavuuden lisäämiseksi sekä kulutuksen pienentämiseksi.

Suorituskyvyn optimoimiseksi talvella tärkeintä on saada ote tiehen. On suositeltavaa, että renkaat ovat raskaammat pidon ja tietuntuman parantamiseksi, sillä kontaktivoima renkaan ja maan välillä on suurempi. Sen vuoksi monet käyttävät peltivanteita talvella jotka ovat painavammat, ja alumiinivanteita kesällä.

KIIHDYTYS JA JARRUTUS

Mitä raskaampi pyörä on, sitä enemmän tarvitaan voimaa sen liikkeelle laittamiseen sekä liikkeen pysäyttämiseen.

Painava pyörä vaatii moottorilta enemmän kierroksia, mikä huonontaa kiihtyvyyttä. Päinvastoin, kevyempi rengas taas parantaa kiihtyvyyttä.

On helpompaa pysäyttää 1 kg painavan renkaan pyöriminen kuin 100 kg painavan, koska se synnyttää vähemmän inertiaa. Mitä painavampi rengas on, sitä enemmän se heikentää jarrutustehoa.

KULUTUS

Autosi kulutus riippuu osittain voiman määrästä, jonka moottori joutuu käyttämään kiihdyttämiseen.

Kuten aikasemmin todettiin, kevyempi rengas vaatii vähemmän voimaa kiihdytykseen.

Moottori pääsee siis helpommalla kiihdytettäessä kevyillä renkailla, mikä säästää polttoainetta.

MUITA SUORITUSKYKYYN VAIKUTTAVIA TEKIJÖITÄ

Vanteen paino ei ole ainoa tekijä, joka vaikuttaa ajoneuvon suorituskykyyn..

  • Vanteen jäykkyys: mitä jäykempi vanne on, sitä parempi ote on tiehen, sillä se vähentää taipumaa (eroa renkaan taipuneen ja taipumattoman osan välillä) mutkissa.
  • Lämmönjohtavuus: alumiinivanteiden valmistuksessa käytetyt metallit johtavat erinomaisesti lämpöä. Ne johtavat paremmin jarrujen tuottamaa lämpöä ja vähentävät siten ylikuumenemisen riskiä.

↑ Takaisin ylävalikkoon


 

PÄÄASIALLISET ALUMIINIVANTEIDEN TYYPIT

Jos haluat vaihtaa vanteet vahingon tai auton ulkonäön vuoksi, monet kysymykset varmasti askarruttavat mieltäsi:

  • Millaisia vannetyyppejä on olemassa?
    • Yksiosainen
    • Moniosainen vanne
  • Miten vanteet valmistetaan? Hyötyjä ja haittoja.
    • Valaminen.
    • Painevalu.
    • Painesorvaus.
    • Takovanteet.

MILLAISIA VANNETYYPPEJÄ ON OLEMASSA?

Vanteet saattavat hengästyttää kauneudellaan, mutta niiden ominaisuudet helposti unohtuvat. Ensinnäkin niiden rakenne: yleiskielessä puhutaan vanteesta kun tarkoitetaan koko esinettä. Todellisuudessa vanne voi olla tehty yhdestä osasta yksiosainen vanne (yleisin), tai se voi koostua useammasta osasta moniosaisissa vanteissa: keskiosa, vanteen reuna ja laippa.

Moniosainen vanne koostuu kahdesta tai kolmesta osasta, jotka yhdessä muodostavat kokonaisen vanteen.

Vanteiden rakenne.
 

Moniosaiset vanteet tehdään eri valmistustavoilla. Keskiosa voi olla taottu tai valettu. 3-osaisten vanteiden laippa on usein valmistettu alumiinilevystä, mutta joskus käytetään myös magnesiumia.

Näin saadaan mittatilausvanteita eri tarkoituksiin. Alunperin tällaiset vanteet kehitettiin kilpa-autoihin ja ne ovat pikkuhiljaa levinneet myös tuning-harrastajien pariin.

Moniosaiset vanteet ovat markkinoiden huippua. Ne ovat käyttötarkoitukseltaan joustavampia ja sopivat erikoisiin ajoneuvoihin tai ajoneuvojen tuunaamiseen. Onnettomuuden sattuessa on mahdollista korvata vain vanteen vahingoittunut osa.

MITEN VANTEITA VALMISTETAAN?

YKSIOSAISET VANTEET

Vanteiden valu tapahtuu valuttamalla nestemäistä alumiinia tarkkaan suunniteltuun muottiin. Tässä käytetään useita metodeja. Laadukkaiden vanteiden valmistaminen vaatii huippuosaamista, vaikka se saattaa näyttää helpolta.

VALU PAINOVOIMAN AVULLA.

Tämä on yksinkertaisin tapa täyttää muotti. Siinä käytetään yksinkertaisesti painovoimaa muotin täyttämiseen.

Valmistustavan suurin etu on sen edullisuus. Se on hyvä valmistustapa myös silloin, kun design menee painon edelle.

Koska toimenpide nojaa ennen kaikkea painovoimaan, tämän tyyppisen vanteen alumiinin tiheys ei ole yhtä korkea kuin muilla tavoin valmistetuilla vanteilla.

Yleissääntönä voidaan pitää, että nämä vanteet vaativat enemmän massaa vastatakseen vaatimuksia kestävyyden osalta.

PAINEVALU.

Painevalussa käytetään matalaa painetta muotin täyttämiseksi alumiinilla nopeammin kuin normaalissa valussa. Materiaalinen mekaaniset ominaisuudet paranevat sen suuremman tiheyden ansiosta.

Tuotanto on hieman kalliimpaa kuin edeltävällä metdoilla. Nykyään se on kuitenkin metallivanteiden suositelluin valmistusmenetelmä.

Jotkut valmistajat turvautuvat korkeampaan paineeseen vähentääkseen vanteen painoa ja vahvistaakseen sen rakennetta, mutta se lisää tuotantokustannuksia.

Painevalettu vanne on suosituin valinta varaosamarkkinoilla johtuen sen arvostetusta tasapainosta painon ja kestävyyden välillä.

PAINESORVAUS.

Tämä huippumetodi lähtee liikkeelle painevalusta. Toisessa vaiheessa erityinen kone pyörittää muotin alustaa ja lämmittää muotin ulkopuolta kun taas laitteen pyörät painavat vanteen laippaa ja venyttävät sitä kuin saviruukkua.

Yhdistettynä lämpö, paine ja rotaatio tekevät vanteen laipasta yhtä kestävän kuin takovanteessa, mutta huomattavasti edullisemmin.

O.Z on käyttänyt tätä teknologiaa Formula1-vanteidensa tekemiseen jo vuosien ajan.

Formula HLT -varaosavanne on yksi puhuttelevimmista painesorvatuista vanteista.

HLT-teknologia on O.Z:n yksinoikeudella käyttämä teknologia eikä O.Z ole paljastanut sen salaisuutta.

Kaikki valmistajat pyrkivät lähemmäksi taotun alumiinivanteen laatua ilman siitä aiheutuvia tähtitieteellisiä kuluja.

TAKOVANTEET

Takovanteet ovat vanteiden huippua.

Takomisessa vanne muotoillaan korkealla paineella alumiinipalasta.

Lopputulos on niin tiivis ja kestävä, että takovanteet ovat todella kevyitä.

Se selittyy aineen muodonmuutoksen aiheuttamalla kudostumisella sekä metallikiteiden suunnanmuutoksella, joka vahvistaa lopputuotteen rakennetta.

Työkalujen, koneiden ja kehityksen kustannukset tekevät takovanteista luksustuotteen.

MONIOSAISET VANTEET

Kuten aikaisemmin todettiin, moniosaisten vanteiden valmistustavat eivät eroa edellä esitellyistä, paitsi että jokainen osa valmistetaan erikseen.

Näin voidaan yhdistellä monia menetelmiä ja materiaaleja. Vanteessa voi esimerkiksi olla keskiosa muottiin valettua magnesiumia yhdistettynä taottuun alumiinilaippaan.

↑ Takaisin ylävalikkoon


Vanne talveksi

Talven saapuessa tiellä on vaarallisempaa ja renkaiden pito heikkenee.

Silloin on korkea aika vaihtaa renkaat. On olemassa monia vaihtoehtoja:

Ensimmäinen vaihtoehto on säilyttää samat vanteet ja asennuttaa talvirenkaat niille ammattilaisella (mikä tietenkin maksaa). On kuitenkin suositeltavaa omistaa kahdet renkaat vanteineen (kesärenkaat ja talvirenkaat), etenkin jos asut seudulla, missä vuodenaikojen vaihtelu on merkittävää.

Talvivanteeksi on tärkeää valita talvikäytöön soveltuva vanne, joko peltivanne joka kestää hyvin talven rasituksen ja korroosiaon.

Alumiinivanteeksi on hyvä valita talvikäyttöön tarkoitettu vanne. jolloin vanteet kestävät kauemmin. Vanteen kestävyys suolan aiheuttamaa korroosiota vastaan riippuu etenkin suojalakkakerroksen paksuudesta ja laadusta.


↑ Takaisin ylävalikkoon

Vanteen asentaminen

VANTEEN MUTTERIEN KIRISTÄMINEN

Renkaan asentamisessa on tärkeää noudattaa ajoneuvosi turvallisuussääntöjä. Löydät renkaan vaihtamiseen liittyvät ohjeet autosi ohjekirjasta.

Muttereita kiristettäessä on olennaista tarkistaa, että ne ovat puhtaat. Niissä ei saa olla pölyä tai pikkukiviä, jotka voivat häiritä kiristämistä tai vahingoittaa kierteitä.

Kiristä mutterit ensin kevyesti käsin. Kun mutterit ovat paikallaan, käytä sähköistä mutterinväännintä tai ristiavainta kiristääksesi ne loppuun tietyssä järjestyksessä (pulttireikien määrän mukaan):

 

Jos et noudata tätä järjestystä vanne saattaa vahingoittaa ajoneuvoa, sillä se ei ole oikein kiinnitetty akselistoon.

Ristiavaimen päälle ei tarvitse nousta seisomaan muttereita kiristettäessä! Jos kiristät pultteja liikaa, vahingoitat akseliston kierteitä. Kannattaa muistaa, että akseliston korjaaminen maksaa aina maltaita.

Kun mutterit on kiristetty, voit ajaa rauhassa. Mutterit kannattaa kuitenkin tarkistaa 50 km / 100 km jälkeen. Ajon aiheuttama tärinä voi vähän löystyttää muttereita.

Pyöränpultit olisi hyvä kiristää momenttiavaimella autonvalmistajan ohjeiden mukaan yleisesti käytetty momentti on 90-160Nm.

↑ Takaisin ylävalikkoon


Alkuperäisiä pulttijakoja

Autojen alkuperäisiä pulttijakoja ja ET-lukemia:


↑ Takaisin ylävalikkoon

[contact-form][contact-field label=”Nimi” type=”name” required=”1″][contact-field label=”Sähköpostiosoite” type=”email” required=”1″][contact-field label=”Viesti” type=”textarea”][/contact-form]

 


↑ Takaisin ylävalikkoon